Pilot klimprofielen vliegtuigpassage Ryanair

Vliegbasis Eindhoven gaat de geluidsbeleving van omwonenden bij vertrekkende vliegtuigen meten. Dat gebeurt met een pilot die plaatsvindt van maandag 20 tot en met zondag 26 augustus. Ryanair maakt in die week wisselend gebruik van 2 zogenoemde klimprofielen. Alleen vliegtuigen van Ryanair doen mee met het onderzoek.

Klimprofielen

Het klimprofiel dat een vertrekkend vliegtuig vliegt kan invloed hebben op de geluidsbeleving.

Er zijn 2 klimprofielen: NADP1 en NADP2 (NADP = Noise Abatement Departure Procedure, een startprocedure om de ervaren hinder te beperken). De procedures richten zich op het verminderen van de geluidniveaus, dichtbij de luchthaven (NADP1) of juist wat verder weg (NADP2). Het verschil tussen deze profielen wordt vooral bepaald door het moment waarop de piloot na het opstijgen begint met versnellen. In een deel van de omgeving heeft deze keuze invloed op de hoogte waarop een vliegtuig passeert en de snelheid waarmee het vliegt.

Hoewel het klimprofiel niet de enige bepalende factor is voor de geluidservaring op de grond, is het voor u als omwonende interessant om het verschil te beleven. Júíst omdat u niet weet welk profiel het vliegtuig vliegt.

Hoe doet u mee?

U kunt op het moment dat het vliegtuig passeert via onderstaand formulier aangeven hoe u de passage ervaart, in vergelijking tot passages die u dagelijks ervaart. Dat doet u door antwoord te geven op 3 vragen.

Het is belangrijk dat u uw waarnemingen vanuit 1 locatie doet. Omdat weersomstandigheden effect kunnen hebben is het belangrijk dat u zoveel mogelijk vliegtuigen aaneengesloten rapporteert. Uw gegevens worden samen met de gemeten waardes van de bestaande meetpalen langs de vertrekroute verwerkt en onderzocht door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Na de pilot

De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op een relatief klein aantal vluchten. Toch kan de pilot een aanzet geven voor het bekijken van opties om de ervaren hinder in de omgeving te verminderen. Luchtverkeersleiding bekijkt welke ruimte er is (technisch en op basis van regelgeving) om over te gaan op een ander klimprofiel. De resultaten worden met de deelnemers gecommuniceerd en besproken in het Commissie Overleg Vliegveiligheid en Milieu (COVM). Bekeken wordt of de pilot in de toekomst verder kan worden uitgebreid voor startende vliegtuigen naar bijvoorbeeld het noorden.

Heeft u vragen?

Heeft u over deze pilot nog vragen? Stuur dan een e-mail  naar de Sectie Communicatie van Vliegbasis Eindhoven.

Vluchtnummers en tijdstippen

Enkele dagen voordat de pilot begint worden hier vluchtnummers en tijdstippen van de Ryanair-vliegtuigen gepubliceerd.

meer lezen, of formulier invullen zie volg deze link

https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/vliegbases-en-luchtmachtonderdelen/eindhoven/omgeving/pilot-klimprofielen-vliegtuigpassage-ryanair

Hans

fotograaf, website bouwer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.