JOVD Eindhoven: zet treinstation Eindhoven Acht opnieuw op de agenda!

Trein richting Eindhoven

Trein richting Eindhoven door Rob Dammers (CC by 2.0)

 

EINDHOVEN – De jongeren van de VVD roepen de Eindhovense gemeenteraad op om opnieuw te kijken naar de haalbaarheid van een derde treinstation in het noordwesten van Eindhoven bij Acht. Voorzitter Van de Moosdijk: ‘Toon ambitie en voortschrijdend inzicht!’

Het gaat goed met Eindhoven. Met Brainport als banenmotor stijgt de werkgelegenheid tot ongekende hoogtes en krijgt Eindhoven steeds meer een internationale aantrekkingskracht. Daarnaast groeit Eindhoven in razend tempo waardoor zelfs de bouw van nieuwe huisvesting de groei niet kan bijhouden. Daarom is het tijd om er nu voor te zorgen dat ook in de toekomst Eindhoven deze leidende positie blijft houden. Het is belangrijk dat Eindhoven een aantrekkelijk vestigingsklimaat behoudt, dit betekend onder andere noodzakelijke verbeteringen op het gebied van infrastructuur.

Een manier om de infrastructuur significant te verbeteren is de aanleg van een nieuw treinstation tussen Strijp-S en Best. Dit (gedeeltelijke) intercitystation zou moeten verrijzen ter hoogte van de Anthony Fokkerweg. Het doel van het station is tweeledig. Allereest voorziet het de ruim honderdduizend inwoners van Woensel en Acht in een snelle aansluiting op andere steden als Utrecht en ’s-Hertogenbosch. Daarnaast dient het station als in- en uitstappunt voor reizigers van Eindhoven Airport.

Want Eindhoven Airport is nog altijd het relatief snelst groeiende vliegveld van Nederland met een totaal van 82 bestemmingen en in 2018 een groei van 9% naar 6,2 miljoen passagiers. Eindhoven Airport directeur Joost Meijs benadrukt in het ED (13 januari 2019): ‘over dertig jaar vliegen we elektrisch, volledig milieuvriendelijk. Dat is het moment om kwaliteit en kwantiteit met elkaar te verbinden.’  Een treinstation genaamd Eindhoven Airport of Eindhoven Acht zorgt er mede voor dat het verkeer in Eindhoven in de toekomst niet vastloopt en het vliegveld goed bereikbaar blijft. Dit is goed voor de concurrentiepositie van Eindhoven.

Uit een onderzoek door Royal HaskoningDHV uitgevoerd eind 2017 blijkt dat vanaf 2020 de huidige situatie met de Airportshuttle (lijn 401 en 402) niet langer volstaat. Daarnaast leidt het opvoeren van de frequentie van de airportshuttle tot ongewenste conflicten met het kruisend verkeer vanaf 2025. De oplossing van een toekomstig intercitystation is inpasbaar in de dienstregeling en vereist daarnaast minimale infrastructurele aanpassingen aldus Royal HaskoningDHV.

Voorzitter van de JOVD Eindhoven Van de Moosdijk: ‘Het is tijd dat Eindhoven ambitie en voortschrijdend inzicht toont door dit dossier nu op te pakken. Toon visie en ga aan de slag met dit project. Het is haalbaar en met het oog op de toekomst noodzakelijk om Eindhoven die stad te laten blijven waar we allemaal graag wonen, werken en recreëren.’

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.